In de verkoop
Tekst: Karin Eegdeman
Wanneer u een huis of appartement in Oostenrijk heeft, komt er mogelijk een moment dat u het weer wilt verkopen. Waar moet u dan zoal rekening mee houden? Allereerst is goed om te weten dat het aanbod van beschikbare huizen en appartementen in Oostenrijk de laatste jaren kleiner is geworden door flinke aanscherping van de wetgeving omtrent toeristisch verhuurbaar onroerend goed. De vraag is in diezelfde periode juist gestegen omdat de rente tot een dieptepunt is gedaald. Investeren in stenen is daarom vaak interessanter dan het geld op een spaarrekening te zetten. Gevolg is dat er in de Alpenregio’s momenteel meer vraag dan aanbod is, met prijsstijgingen tot gevolg. De coronacrisis heeft de vraag misschien licht doen dalen, maar al met al is er nog steeds sprake van schaarste. U ziet dat ook terug in de doorlooptijd. Waar het een paar jaar geleden nog heel normaal was dat het een half jaar duurde voordat een huis of appartement was verkocht, is nu een duur van twee maanden niet ongebruikelijk. Als u verkoopplannen heeft, is dit dus nog steeds een prima periode.
Belangrijk is het uiteraard om de woning verkoopklaar te maken. Zorg dat alles er netjes en aantrekkelijk uitziet, bijvoorbeeld door de wanden te verven en eens goed op te ruimen. Daarna kunt u een makelaar vragen uw woning te bezoeken en een waardebepaling laten maken. Let op: niet iedere makelaar heeft klanten voor toeristisch onroerend goed en/of mag dit in de verkoop hebben. De makelaar die u kiest, moet een Oostenrijkse licentie hebben: de zogenaamde Konzession. Als dat het geval is, weet u bovendien zeker dat hij of zij kennis van zaken omtrent de verkoop van toeristisch onroerend goed heeft.
Als verkoper moet u rekening houden met een aantal kostenposten. Wanneer u uw huis of appartement na 1 april 2002 gekocht heeft, moet u bijvoorbeeld winstbelasting betalen. Over het verschil tussen verkoopprijs en boekwaarde betaalt u 30 procent winstbelasting: de Immobilienertragsteuer. Verder zal de notaris of advocaat voor de berekening en afdracht aan de fiscus circa duizend euro in rekening brengen. Daarnaast betaalt u bij verkoop via een makelaar de wettelijk vastgestelde makelaarscourtage: 3 procent van de verkoopprijs plus btw. Tot het moment van verkoop heeft u juist geen kosten. Zo betaalt u niets voor de verkoopopname of voor advertenties. No cure no pay dus. Wanneer u een hypotheek heeft, wordt deze met de opbrengst uit de verkoop afbetaald. De vermelding hiervan moet echter ook uit het kadaster worden verwijderd. Dat kost weer een paar honderd euro. Tot slot heeft u een energielabel van de te verkopen woning nodig. Bij een appartement heeft de beheerorganisatie (Hausverwaltung) deze soms voor alle appartementen laten maken. Zo niet, dan kost dit afhankelijk van de grootte van het pand tot circa zevenhonderd euro. Kortom: Een goede voorbereiding, waarbij u rekening houdt met al deze punten, kan voor een snellere verkoop zorgen en voorkomt financiële verrassingen!
Karin Eegdeman, in Oostenrijk gecertificeerd als makelaar, over alles wat er komt kijken bij de aankoop van een appartement, huis, chalet of horeca-object in het land.
Ze is bereikbaar onder nummer 04071-10322 of via haar website alpreal.nl