Frühstückspension: voldoet het pand?
Tekst: Karin Eegdeman
Misschien droomt u ook weleens van een nieuw leven in de bergen. Misschien denkt u aan een Frühstückspension, waarbij u uw gasten ontbijt serveert, soms met ze op pad gaat, maar ook meer tijd overhoudt voor uw geliefden dan nu het geval is. Op kantoor hebben wij dagelijks gesprekken met mensen die deze stap serieus overwegen, maar waar moet u op letten als u een bestaand pension of Gasthof in Oostenrijk wilt overnemen?
Belangrijk om te weten is dat er in Oostenrijk verschil wordt gemaakt tussen huizen die bedrijfsmatig gerund worden en huizen die vallen onder zogenaamde Privatzimmervermietung. Van dit laatste is sprake als u niet meer dan tien gastenbedden met ontbijt heeft of als u maximaal vijf appartementen met eigen kookgelegenheid bezit. Bij deze Privatzimmervermietung worden er door lokale overheden geen speciale eisen gesteld aan het gebouw.
Anders is het als u bedrijfsmatig gaat werken, dus als u meer dan tien bedden met ontbijt aanbiedt of meer dan vijf appartementen heeft. In dat geval bent u een horecabedrijf en worden er hogere eisen gesteld aan het pand. Ieder horecabedrijf in Oostenrijk wordt door de Bezirkshauptmannschaft (de provinciale overheid) gecontroleerd op (brand)veiligheid. Daarbij wordt er onder andere gekeken naar de aanwezigheid van een brandmeldinstallatie en brandvertragende vloerbedekking, vluchtroutes en nooduitgangen. Ook moet iedere etage in geval van brand afgesloten kunnen worden. Andere eisen betreffen de hoogte van de balustrades van balkons (minimaal 1,10 meter) en de elektriciteitsleidingen (die moeten worden gecontroleerd). Zo zijn er nog tal van andere voorschriften die bovendien periodiek aangepast worden aan de nieuwste ontwikkelingen.
U kunt er helaas niet vanuit gaan dat de huidige eigenaar, van wie u het pand wilt kopen, al aan deze voorschriften voldoet en het risico voor u dus niet zo groot is. Bedrijven die al jaren door dezelfde eigenaar worden gerund, hebben soms al meer dan twintig jaar geen controle gehad. Sterker nog: in sommige bestaande pensions is zelfs helemaal niets aan brandveiligheid gedaan. Zodra een pand echter van eigenaar wisselt, zal de Bezirkshauptmannschaft vrijwel altijd langkomen om te controleren. Onlangs heb ik nog meegemaakt dat er een compleet ´Brandschutzsanierungskonzept ´ moest komen voor een pension, met als gevolg een extra investering van ruim honderdduizend euro! Het kan dus een dure grap worden als u daar vooraf geen rekening mee heeft gehouden. U kunt dit voorkomen door bij serieuze interesse in een pension of Gasthof aan de makelaar of verkoper te vragen wanneer de laatste controle is geweest en of er nog openstaande punten zijn. Laat bij twijfel een deskundige beoordelen of er nog zaken vernieuwd of verbeterd moeten worden. Zo komt u niet voor verrassingen te staan en kunt u echt genieten van uw nieuwe leven in de bergen!
Karin Eegdeman, in Oostenrijk gecertificeerd als makelaar, over alles wat er komt kijken bij de aankoop van een appartement, huis, chalet of horeca-object in het land.
Ze is bereikbaar onder nummer 04071-10322 of via haar website alpreal.nl