Totentanzmuseum Metnitz
Het thema van de ‘dodendans’ of dance macabre komt al eeuwenlang voor in de westerse cultuur, met name in de schilderkunst. Vooral in de middeleeuwen, toen vrijwel niemand kon lezen en schrijven, hadden de afbeeldingen een didactisch doel. Ze moesten mensen aansporen een goed leven te leiden in het zicht van de onvermijdelijke dood, die iedereen zonder aanziens des persoons tot zich roept.

Totentanzmuseum
Gotisch knekelhuis
Dat er in Metnitz in Karinthië een heel museum gewijd is aan het motief van de dodendans, heeft alles te maken met het gotische knekelhuis in dit plaatsje nabij Sankt Veit an der Glan. De buitenmuur van dit achthoekige gebouw met steil piramidedak werd in de middeleeuwen beschilderd met een imposante dodendans-cyclus van ongeveer 1,20 meter breed en 50 meter lang. De fries toont drie groepen (adel, clerus, volk) van in totaal 25 figuren, elk in gezelschap van de dood. Met elkaar voeren ze een reidans uit rondom het knekelhuis. Aan hun voeten is een Duitstalige spreukenband te zien met onder elk figurenpaar de dialoog van de dood met zijn slachtoffer.
De afbeeldingen waren in de loop der eeuwen zo sterk verweerd geraakt (en deels verdwenen) dat in 1968/69 werd besloten de best bewaarde delen te verwijderen en voor restauratie naar Wenen te brengen. Daarna wilde het Bundesdenkmalamt (Monumentenzorg) de fresco’s permanent exposeren in kasteel Straßburg bij Gurk in Karinthië. ‘Dat pikten wij natuurlijk niet’, vertelt curator Walter Vinzenz Ebner van het Totentanzmuseum. De cultuurstrijd die vervolgens begon, werd gewonnen door Metnitz. Daar kregen de gerestaureerde kunstwerken eind jaren negentig hun eigen museum.
Vrolijke dood

Gerestaureerde fresco in het museum © Totentanzmuseum
Van de oorspronkelijke 25 figurenparen konden er tien gerestaureerd worden. In het museum te zien zijn nu de kreupele, de kok (herkenbaar aan zijn kookgerei), de boer (met dorsvlegel), het kind, de moeder (bij een lege wieg), twee predikanten (een franciscaan en een dominicaan), paus, keizer en keizerin. Afgebeeld zijn ook de zweetdoek van de heilige Veronica en een voorstelling van de hel in de vorm van de opengereten keel van een monster, waarin zich verschillende verdoemden bevinden. Wat vooral de aandacht trekt, en zelfs doet glimlachen, is de dood zelf, die in allerlei gedaantes verschijnt. Zo wordt de paus door een trommelende doodsfiguur opgeroepen hem te volgen. Het kind wordt bij de hand genomen door een zwarte doodsfiguur met witte lijkwade. De koning wordt benaderd door een breed grijnzende dood en laat van schrik zijn scepter vallen. Waarom Magere Hein eerder vrolijk dan macaber wordt voorgesteld, kan Ebner niet met zekerheid zeggen. Toen de fresco’s tot stand kwamen, was de dood in elk geval veel meer onderdeel van het leven dan nu het geval is.

Internationale kunstwerken met de dood als thema © Totentanzmuseum
Inmiddels is de museumcollectie uitgebreid met tal van andere historische en moderne dodendans-kunstwerken. Zo thematiseert de cyclus Ein Totentanz van de Karinthische kunstenaar Peter Brandstätter in elf olieschilderijen moderne ‘doodszonden’ als machtswellust, geldlust, drugsverslaving, terreur, klimaatvervuiling en een dreigende atoomoorlog. Minder somber is De dood leeft, 19 kleurrijke geglazuurde keramiekreliëfs met scènes ontleend aan de schilderingen op het Metnitzer knekelhuis.
Knekelhuis

Knekelhuis
Op het knekelhuis zelf, vlakbij het museum, is tegenwoordig weer (vrijwel) dezelfde beeldcyclus te zien als in de middeleeuwen. Dat is te danken aan het feit dat er al in 1885 aquarel-kopieën van het origineel waren gemaakt, nog voordat een groot deel ervan voorgoed vervaagde. In 1989 gebruikten kunstenaars Walter Campidell en Dietrich Wiedergut die aquarellen om het knekelhuis opnieuw in fresco-techniek te decoreren. Alleen voor de zuidwestkant, waar ook in 1885 al niets meer te zien was, moest de hulp worden ingeroepen van een dodendans-cyclus in het zogeheten Heidelberger Blockbuch (1465). Ook de spreuken in de tekstband onder de figuren zijn aan dit boek ontleend. Op het knekelhuis zie je nu dus ook de figuren die in het museum ontbreken, onder wie een aartsbisschop, ridder, abt, koopman, apotheker en non. En nog veel meer verschillende Magere Heinen. Naast de trommelaar ook fluiters en doedelzakspelers, naast een grijzende ook een vrolijk springende dood. Met elkaar vormt deze gereconstrueerde cyclus het passende decor voor het Totentanz-theaterstuk dat eens in de vier jaar rondom het knekelhuis wordt opgevoerd door amateurspelers en koren uit Metznitz. De eerstvolgende voorstellingen vinden plaats in juli en augustus 2022. Lees er hier meer over.
Het knekelhuis met de kopieën van de fresco’s, direct ten zuiden van de parochiekerk, is het hele jaar door vrij toegankelijk.
Het Totentanz-Museum (naast de kerk) is geopend vanaf 1 mei tot medio oktober. Behalve de kunstwerken is er ook een film te zien over de geschiedenis van de Totentanz-cyclus en de restauratie, plus opnames van eerdere edities van de Totentanz-spelen in Metnitz. Marktplatz 7 in Metnitz, totentanz.eu

Oostenrijkse lentetradities: Aperschnalzen en Funkensonntag

5 prachtige sneeuwschoenwandelingen in Oostenrijk


Speurder in Wenen 3


Openluchtmusea in Oostenrijk

mooiste plekjes
2023

Culinair Oostenrijk


Salzburg

Mozart

Nannerl Mozart

Tegen de macht

Salzburg




Geheimen van het Marchfeld

Kunsthaus Graz

Speurder in Wenen 2

8 spannende burchtruïnes

MAK Wenen

Belvedere Wenen

Wereldmuseum Wenen





Het geroofde kookboek



Bad Ischl

13 spectaculaire uitzichtplatforms


Het Habsburgse rijk en de EU

Joseph Haydn






Gravin van de Lungau



Column



Speurder in Wenen









Leopold Mozart




Schrijver




Bad Ischl

Literatuur

Een bed van sneeuw

Het verborgen stadspaleis

De bagage


Christine Lavant

Schrijfster


Vragen deed je niet












Schilder en superster



Alpenhutten:
Basis van het bergtoerisme
Basis van het bergtoerisme

Gastein: Het gezonde dal








architect Otto Wagner



Viktor



Pronkvolle traditie















Droomplek Geluk





Beethoven









Briefkaart 150


















Eeuwenoude traditie

Salzburg



Noordwijk


Overwinteren op de noordpool

Onder de Drachenwand




Die Hlawatsch Saga







Sisi




Zita van Bourbon-Parma

De verloren toon

Joseph Haydn






Egon Schiele







Imst

kunstenaar Gustav Klimt

Wenen


Zelfportret met nijlpaard


Stille Nacht!
In het spoor van de makers
In het spoor van de makers



Schwarze Mander

Lech




De erfenis van Mozart




Virgental




Keizer van Mexico




Winters tuin

Je had moeten gaan




aka Ostbahn Kurti





architect Adolf Loos


Josef Madersperger

Hansi Hinterseer


Sisi, de opstandige keizerin





Wenen


Stoeterij in Piber

Heldenberg






Uitvinder
Johann Puch
Johann Puch




Gerhard Lampersberg




